Tuesday, June 28, 2005

rasa & raga

Sudah lama saya tinggalkannya. Sudah dua dekad. Selama itulah saya sangka saya sudah bisa melupakannya.

Namun sangkaan saya meleset kiranya. Jika inilah yang dikatakan lemah, lemahlah saya. Kalau inilah yang diandaikan rapuh, rapuhlah saya. Rupanya benar apa yang sering saya baca dan dengar. Hilang tak bererti tiada. Masa hanya ruang. Detik itu waktu. Segala yang mengisinya akan terus menjadi bayang. Tidak kan hilang. Maka pijakan saya tetap sama. Di tanah yang sama dengan segar angin yang tiada berbeza.

Berawal dari dua dekad yang lalu hingga larut dua dekad yang kemudiannya. Dan dia tetap sama. Mungkin saya sudah berubah. Dia jua. Tapi tidak hati dan perasaan. Sedekad mahupun dua dekad atau mungkin seabad lamanya, beginilah rasa dan raga saya. Lantas jiwa saya terus berdoa. Semoga dia jua sama.

No comments: